ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ – Η υποβάθμιση της Φυσικής Αγωγής και του μαζικού Αθλητισμού επιφέρει σοβαρότατες συνέπειες στην σωματική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών και των πολιτών

 logosyriza

Αθήνα, 8/10/2013

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

«Η υποβάθμιση της Φυσικής Αγωγής και του μαζικού Αθλητισμού επιφέρει σοβαρότατες συνέπειες στην σωματική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών και των πολιτών»

Ερώτηση με θέμα την υποβάθμιση της Φυσικής Αγωγής και του μαζικού Αθλητισμού στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση αντίστοιχα, κατέθεσαν Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, προς τα Υπουργεία Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Συγκεκριμένα, οι Βουλευτές αναφέρουν ότι, με τον πρόσφατο νόμο «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας», το μάθημα της φυσικής αγωγής υποβαθμίζεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Γενικού και του Επαγγελματικού Λυκείου, αφού το μάθημα της Φυσικής Αγωγής συμμετέχει στο συνολικό πρόγραμμα διδασκαλίας με ποσοστό από 1% έως 5%. Το ποσοστό αυτό δεν αποτελεί απλώς αρνητικό ρεκόρ σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και ιστορικό χαμηλό στα χρονικά της ελληνικής εκπαίδευσης.

Επίσης, αναφέρουν ότι, η πλήρης απαξίωση της φυσικής αγωγής και της άθλησης αντικατοπτρίζεται περίτρανα και στην υποβάθμιση, από την κυβέρνηση, των προγραμμάτων «Άθληση για Όλους» που εκπονούνται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Συγκεκριμένα αναφέρουν ότι, ακόμα δεν έχει ξεκινήσει κανένα πρόγραμμα μαζικού αθλητισμού σε ολόκληρη την Ελλάδα, ενώ με τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο τον Μάρτιο, το Υπουργείο προέβλεψε ότι οι καθηγητές φυσικής αγωγής που θα εργάζονται στα προγράμματα αυτά θα πληρώνονται από τους γονείς και τους πολίτες, ενώ τα προγράμματα θα ξεκινούν μόνο εάν το 100% του κόστους μισθοδοσίας καλύπτεται από τους ίδιους τους συμμετέχοντες, ή από ιδιώτες χορηγούς.

Την ερώτηση συνυπογράφουν οι Βουλευτές, Δριτσέλη Παναγιώτα, Κουράκης Τάσος, Πάντζας Γιώργος, Αμανατίδης Γιάννης, Βαμβακά Τζένη, Κανελλοπούλου Μαρία, Κριτσωτάκης Μιχάλης, Μαντάς Χρήστος, Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος, Πετράκος Θανάσης και Συρμαλένιος Νίκος.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους Υπουργούς :

–          Παιδείας και Θρησκευμάτων

–          Πολιτισμού και Αθλητισμού

Θέμα : «Η υποβάθμιση της φυσικής αγωγής και του μαζικού αθλητισμού επιφέρει σοβαρότατες συνέπειες στην σωματική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών και των πολιτών»

Στον πρόσφατο νόμο «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας», το μάθημα της φυσικής αγωγής υποβαθμίζεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα και του Γενικού και του Επαγγελματικού Λυκείου. Στην χάραξη της εκπαιδευτικής του πολιτικής, το Υπουργείο Παιδείας δεν έλαβε υπόψη του ως προς την φυσική αγωγή, μια σειρά από επιστημονικά δεδομένα, αλλά ούτε και τις ευρωπαϊκές πρακτικές και συστάσεις ως προς το θέμα.

Στο νέο πρόγραμμα του λυκείου η φυσική αγωγή συμμετέχει στο συνολικό πρόγραμμα διδασκαλίας με ποσοστό από 1% έως 5%. Το ποσοστό αυτό δεν αποτελεί απλώς αρνητικό ρεκόρ σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και ιστορικό χαμηλό στα χρονικά της ελληνικής εκπαίδευσης. Εντούτοις, διεθνείς οργανισμοί, όπως η UNESCO συστήνουν στα εκπαιδευτικά συστήματα να ισχυροποιήσουν την διδασκαλία της φυσικής αγωγής, για την διασφάλιση της ψυχοσωματικής ανάπτυξης και την θωράκιση της σωματικής υγείας των μαθητών.

Με δεδομένη επίσης την ελλιπή υλικοτεχνική υποδομή στα περισσότερα δημόσια σχολεία, ακόμα και οι ελάχιστες ώρες φυσικής αγωγής που έχουν απομείνει στο ωρολόγιο πρόγραμμα, υλοποιούνται με αρκετά προβλήματα. Σε σχολεία χωρίς γυμναστήρια και υποδομές άθλησης, σε αρκετές περιπτώσεις, η άσκηση των μαθητών δεν διεξάγεται συστηματικά και ομαλά.

Την ίδια στιγμή, το Υπουργείο Παιδείας καταργεί τα Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης του γυμνασίου και τα Ειδικά Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης του λυκείου, τα οποία είχαν ως στόχο την υποστήριξη των μαθητών με ιδιαίτερες αθλητικές ικανότητες. Χαρακτηρίζοντας «αποτυχημένο» τον θεσμό, το Υπουργείο τα καταργεί για λόγους «οικονομίας» ενώ με το άρθρο 41 του νόμου 4186/2013 προβλέπει την δημιουργία 2 «αθλητικών ακαδημιών» σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, οι οποίες θα λειτουργούν ενδεχομένως και στο πλαίσιο ιδιωτικής χρηματοδότησης, ενώ θα διοικούνται και από «εξωθεσμικά» πρόσωπα, παραπέμποντας όλα τα κρίσιμα ερωτήματα, σε σχέση με τον νέο αυτό θεσμό, σε μελλοντικό Προεδρικό Διάταγμα.

Η πλήρης απαξίωση της φυσικής αγωγής και της άθλησης αντικατοπτρίζεται περίτρανα και στην αντιμετώπιση και υποβάθμιση των προγραμμάτων «Άθληση για Όλους» από το αρμόδιο Υπουργείο, στο πλαίσιο της γενικότερης πολιτικής που εφαρμόζεται από την κυβέρνηση απέναντι στην τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω του «Καλλικράτη». (συρρικνώσεις φορέων, υποχρηματοδότηση, αδυναμία συντήρησης αθλητικών εγκαταστάσεων).  Ακόμα δεν έχει ξεκινήσει κανένα πρόγραμμα μαζικού αθλητισμού σε ολόκληρη την Ελλάδα, ενώ με τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο τον Μάρτιο, το Υπουργείο προέβλεψε ότι οι καθηγητές φυσικής αγωγής που θα εργάζονται στα προγράμματα αυτά θα πληρώνονται από τους γονείς και τους πολίτες, ενώ τα προγράμματα θα ξεκινούν μόνο εάν το 100% του κόστους μισθοδοσίας καλύπτεται από τους ίδιους τους συμμετέχοντες, ή από ιδιώτες χορηγούς.

Επειδή η φυσική αγωγή συμβάλλει στην υγεία, την κοινωνικοποίηση και την ψυχοσωματική ανάπτυξη των μαθητών.

Επειδή σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, η χώρα μας παρουσιάζει τους πλέον αρνητικούς στατιστικούς δείκτες κοινωνικής υγείας, όπως για παράδειγμα τα υψηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας και μυοσκελετικών προβλημάτων στην νεολαία, καθώς επίσης τους πιο αρνητικούς δείκτες που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής, όπως είναι το κάπνισμα.

Επειδή η αναβάθμιση της φυσικής αγωγής στο δημόσιο σχολείο μπορεί να επιφέρει τεράστιες οικονομίες στις δαπάνες του συστήματος δημόσιας υγείας.

Επειδή είναι απαράδεκτη η παράδοση των αθλητικών σχολείων σε ιδιωτικά συμφέροντα

Επειδή τα προγράμματα «Άθληση για Όλους» πρέπει να προσφέρονται δωρεάν σε όλους τους πολίτες, με ιδιαίτερη έμφαση στις πιο ευπαθείς και αποκλεισμένες κοινωνικές ομάδες.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός :

  1. Με ποιους τρόπους σκοπεύει να αναβαθμίσει και να στηρίξει την φυσική αγωγή στην δημόσια εκπαίδευση;
  2. Τι ακριβώς σκοπεύει να πράξει με τις «αθλητικές ακαδημίες» του Άρθρου 41 του ν. 4186/2013 και γιατί διαλύει τα ΤΑΔ – ΕΤΑΔ;
  3. Πως θα στηρίξει τα προγράμματα «Άθληση για Όλους» με επαρκές προσωπικό, υλικοτεχνική υποδομή και χωρίς επιβάρυνση των πολιτών;

 

Advertisements

About gpantzas
Βουλευτής Αττικής ΣΥ.ΡΙΖ.Α. - Ε.Κ.Μ.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: